Det er svært praktisk å handle på nett i fra egen stue og få varen levert på døren et par dager senere. Enklere blir det nesten ikke. Det er noe vi alle har blitt vant til og anser som dagligdags og sikkert. For ikke alt for mange år siden var det forbundet med en noe større skepsis.

Skepsisen var egentlig ikke ubegrunnet, da det finnes mange som prøver å lure deg der ute.

Hva skal man se etter?

Kontaktinformasjon kan være det første du må se etter i en nettbutikk. Har de norske telefonnummer, oppført e-post adresse eller andre metoder du kan kontakte kundeservice. Er firmainformasjon oppført, og i såfall kan det være lurt å sjekke disse opp med Brønnøysundregisteret om de faktisk stemmer. De noe mer tekniske kan også kjøre et domeneoppslag og dobbeltsjekke informasjon opp mot Brønnøysund.

Det er ofte fristende dersom butikken opererer med sterkt nedsatte priser. Virker det for godt til å være sant, så er det ofte det.

Søk opp nettbutikken på internett og se om du finner andre brukeres erfaringer i forum, blogger, Facebook eller lignende. Finner du mange som har hatt dårlige erfaringer med nettstedet bør saken være grei. Men finner du heller ingen eller veldig lite informasjon, bør du også vurdere å holde deg unna.

Hold deg unna disse

Forbrukerrådet holdte lenge på med en oversikt over det de mente var falske nettbutikker. Det kan virke som at jobben med å holde denne oppdatert ble noe overveldet, så den er ikke oppdatert siden 2018. Men man kan anta at de som står der gjelder fortsatt.

Noe du også kan gjøre

Noe du også kan og egentlig bør gjøre er å betale med et kredittkort, som da blir en form for forbrukslån. Mange kredittkort har en innebygget forsikring når du handler på nett, så sjekk at din tilbyder har dette. Bare husk å betal ned kredittkortet innen den rentefrie perioden, så er det helt uproblematisk med et mindre forbrukslån.