2020 er annerledesåret ingenting gikk helt som det skulle. At det skulle komme en resesjon eller i det minste en korreksjon i økonomien var kanskje ikke så uventet, men at hele verden ble satt i karantene var det kanskje ingen som så for seg.
Både skoler og arbeidsplasser stenges ned, og de som kan ta hjemmekontor gjør det. Man går helt plutselig knapt i fysiske butikker lengre og alt gjøres online.
Digitale læreplatformer sliter med kapasitet – da plutselig alle begynner å bruke det. Bedriftenes VPN-tjenester kneler også grunnet at alle begynner å bruke dem. De tekniske utfordringene er annerledes enn hva de bruker å være.
Nettbutikkenes gullår?
Matbutikkene har opplevd hamstring for omtrent første gang, sånn på ordentlig. Men ikke alle hamstret for å hamstre. Mange kjøpte bare mer enn vanlig for å sørge for at de ikke måtte tilbake i butikken igjen på en god stund. Folk holder seg hjemme.
De som leverer mat på døren har opplevd en utrolig etterspørsel. De sliter med bemanning og håper de klarer å hente inn folk som er permittert fra andre bransjer.
Men matvarebransjen er nok bare den første bransjen som får online-kapasiteten sprengt. Folk trenger mer enn mat, de trenger også alt annet. Våre vaner vil endre seg i pandemiperioden, og det kan bety at de endrer seg for alltid. Folk kommer til å handle mer på nett, mye mer enn de har gjort tidligere. Og de kommer til å handle helt andre ting enn hva de har vært vant til tidligere. Hjemlevering kan bli det som gjelder fra og med 2020. Det er ikke en butikkdød, det er en dreining mot nettbutikken.
Butikken er død, lenge leve nettbutikken.
Hvordan lykkes på nett
Man vil altså ganske trolig se en eksplosiv økning i netthandel. De store etablerte kommer til å sko seg godt, men hvordan kan alle de andre skaffe seg en del av kaken? De må bli synlig på nett. De må komme seg opp i søkeresultatet, komme på førstesiden av google når noen søker etter produkter man kan tilby.
Man må optimalisere nettbutikken for søk. Man må drive med søkemotoroptimalisering. Man må drive onpage og offpage SEO. Ta kontakt med et SEO byrå for å lykkes på nett.